trwa ładowanie strony.../loading...
Krucha chwała
Promotor:
prof. Janusz Sosnowski
Pracownia Projektowania Scenografii Filmowej i Telewizyjnej
> Patryk Kowalczyk
Twórczość utożsamiam z kreowaniem nowych i niepowtarzalnych światów w obrazach, rysunkach czy scenografii teatralnej bądź filmowej. Istotnym elementem w zrozumieniu pojęcia „twórczość” jest dla mnie scenografia, która, moim zdaniem, jest jedyną dziedziną sztuki pozwalającą wykształcić umiejętności właściwej oceny i analizy otaczającego świata. Zmusza do zadawania istotnych pytań dotyczących egzystencji człowieka, a następnie – do udzielenia na nie odpowiedzi. Muszę tu zaznaczyć, że odpowiedzi jest tyle, ile ludzi, których dotyczą pytania. Wniosek, do którego dochodzimy, traktuje o prawdzie, a raczej o tym, że jest wiele prawd, bo ona tkwi w każdym z nas. Dojście do takiego wniosku tworzy ogromne możliwości rozwoju twórczości. Rozmiłowanie się w tym i zrozumienie tego uruchamia działania związane z kreowaniem. Twórczość wynika z pasji tworzenia poprzez eksplorowanie siebie, które polega na konfrontacji z rzeczywistością – odkrywamy w nas puste miejsca i potrafimy je nazwać, i to właśnie są tęsknoty. Zdarza się jednak, że tęsknota jest nieokreślona, bo nie znamy przedmiotu, za którym tęsknimy, a poznanie jego kształtu wymaga czasu. A przecież z każdą chwilą coś się zmienia i w ten sposób wpływa na naszą przemianę, tworząc nowy obraz nas i świata wokół nas.
> prof. Janusz Sosnowski
Pan Patryk Kowalczyk wykazał się determinacją i uporem, dzięki którym doprowadził do tego, że jego praca dyplomowa dotyczyła historii polskiego lotnictwa na obczyźnie. Udało mu się zdobyć scenariusz niezrealizowanego filmu na ten temat – zatytułowanego Krucha chwała. Dzięki temu pracował na profesjonalnym tekście.
Trudności, z jakimi spotkał się w tej pracy, wynikały z faktu, że jest to film historyczny , którego akcja dzieje się podczas II wojny światowej w Anglii – kraju, którego architektura i kultura materialna różnią się od kontynentalnej. Musiał też poradzić sobie z portretowanym środowiskiem: polskimi lotnikami i ich brytyjskimi kolegami. Całość składała się na świat dla młodego scenografa nowy i obcy.
O ile wiem, w Anglii dotąd nie był.
Scenariusz filmu to właściwie historia bitwy o Anglię – duża, epicka, batalistyczna opowieść, materiał na wysokobudżetowe kino. Autor przyjął założenie, że całość filmu realizowana będzie w Polsce. Tu musiał zatem zblokować miejsca zdjęciowe, zbudować dekoracje plenerowe i studyjne oraz wybrać obiekty naturalne do adaptacji. W studio zaplanował wnętrza dwóch zróżnicowanych charakterem angielskich domów, podmiejskiego i wiejskiego, odzwierciedlających klasowe różnice dzielące właścicieli. To dom Benetta i dom Whistlerów. W studio powstaje także „pokój operacyjny” – centrum decyzyjne lotniska. Jako miejsce budowy dekoracji plenerowych magistrant wybrał lotnisko w Piasecznie pod Radomiem. Miały tam powstać takie obiekty, jak mesa oficerska, budynek dla służb kobiecych oraz mieszkalny blaszak dla pilotów. Wszystkie one grają zarówno z zewnątrz, jak i w środku, co podyktowane jest wymogami scenariusza. Po długich poszukiwaniach znalezione zostały obiekty do adaptacji; wybrane zostały wnętrza twierdzy Modlin i szpital w Milanówku. Ważną dekoracją studyjną jest kabina samolotu, unieruchomiona w ruinach. Jest ona tłem dla powtarzającego się snu bohatera, w którym nie może on zapobiec śmierci swojej rodziny. Do zadań scenografa należało także zaprojektowanie dekoracji przedstawiającej lotnisko po nalocie, w tym makiet samolotów.
Projekt pana Patryka Kowalczyka stanowi przemyślaną, profesjonalną propozycję scenografii do dużego, wysokobudżetowego filmu fabularnego. Mam nadzieję,
że takie filmy będzie on kiedyś robił.
INFO
Krucha chwała, dekoracja filmowa – motyw snu, kokpit Spitfire’a, budowa w studio, grafika komputerowa
INFO
Krucha chwała, dekoracja filmowa – szpital wojskowy, adaptacja wnętrza, Twierdza Modlin, grafika komputerowa / Fragile glory, set design – military hospital, interior adaptation, Modlin Fortress, computer graphics Krucha chwała, dekoracja filmowa – motyw snu, kokpit Spitfire’a, budowa w studio, grafika komputerowa / Fragile glory, set design – dream motif, Spitfire’s cockpit, in studio set, computer graphics Krucha chwała, dekoracja filmowa – mesa oficerska, budowa w plenerze, grafika komputerowa / Fragile glory, set design – officers’ mess, set on location, computer graphics Krucha chwała, dekoracja filmowa – WAAF (budynek dla służb kobiecych), budowa w plenerze, grafika komputerowa / Fragile glory, set design – WAAF (building for women’s services), set on location, computer graphics Krucha chwała, dekoracja filmowa – WAAF (budynek dla służb kobiecych), przekrój (1, 2) i exterior (3), grafika komputerowa
INFO
Krucha chwała, dekoracja filmowa – WAAF (budynek dla służb kobiecych), budowa w plenerze, grafika komputerowa
BIO
Ur. 1985, studiował na Wydziale Malarstwa Krakowskiej Szkoły Wyższej im. Andrzeja Frycza Modrzewskiego, 2005–2007, oraz na Wydziale Sztuki Mediów i Scenografii Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie, 2007–2012. Wystawy indywidualne prac malarskich, Wierzbica, 2002, oraz Radom, 2003. Autor m.in. aranżacji wnętrza i instalacji świetlnej wystawy Sny nierzeczywiste, Instytut Awangardy, Warszawa, 2010; scenografii i kostiumów do przedstawienia Ubu Król, Teatr Wolandejski, Warszawa, 2011; opracowania graficznego scenografii do reklamy firmy Netia S.A., 2012. Nagroda im. Jerzego Moskala, Festiwal Nowej Scenografii, Katowice, 2012
kontakt
kyrt3@wp.pl
www.pa3tryk.com
+48506160318