trwa ładowanie strony.../loading...

Fluidacje

Promotor:
prof. Jerzy Porębski

Pracownia Projektowania Produktu 3



> Marcin Ebert

Interesuje mnie działanie na granicy designu i innych dyscyplin, na przykład sztuki i nauki. Owocuje to działaniami, które są rezultatem poszukiwań osób o bardzo odmiennych doświadczeniach. Przykładem może być projekt Fluidacje, wynikający ze współpracy fizyka, chemiczki, elektryka, konstruktora, elektronika i projektanta. Inspirują mnie naturalne materiały, zjawiska fizyczne i chemiczne oraz potencjalna możliwość wykorzystania ich piękna. Często rezultatem tych poszukiwań, poza materialnymi obiektami, są wydarzenia sceniczne, włączające widza w proces twórczy.
Ważne jest dla mnie tworzenie projektów istotnych, potrzebnych, zaspokajających niekoniecznie podstawowe potrzeby materialne, ale i te związane z potrzebami wyższymi: estetycznymi, duchowymi.

> prof. Jerzy Porębski

Fluidacje to termin, który Marcin Ebert nadał swoim animacjom, wykorzystującym optyczne właściwości płynów. Zajmował się tym od paru lat, tworząc wielkoformatowe pokazy do muzycznych koncertów. Były to jednak działania intuicyjne i na wpół profesjonalne. Chciał zgłębić ten temat, stworzyć odpowiednie instrumentarium i znaleźć dodatkowe zastosowania.
Marcin rozpoczął więc badania dotyczące z jednej strony właściwości różnego rodzaju płynów, z drugiej urządzeń i układów optycznych, ale także sposobu notacji zmiennych obrazów oraz edukacji plastycznej dzieci. Współpracował z naukowcami z Centrum Nauki Kopernik, muzykami, muzykologami i pedagogami. Przeprowadził wiele eksperymentów, konsultacji, warsztatów, zebrał imponujący materiał i doświadczenie. Ostatecznie postanowił zaprojektować i wykonać profesjonalne urządzenie FLUIDOSKOP służące do projekcji obrazu płynów, ich mechanicznych i chemicznych przemian. Wzbogacił arsenał narzędzi do fluidacji o między innymi generator fal i maskę Schlierena, dzięki którym może ujawnić niewykorzystany potencjał łączenia właściwości płynów i światła.
Wykorzystując tę aparaturę, Marcin stworzył także program działań edukacyjnych przeprowadzając i rejestrując warsztaty z animacji teatralnej dla dzieci. W teatrze cieni tłem dla wyciętych z kartonu postaci i elementów nie było światło białe, a barwne i dynamiczne, animowane na żywo obrazy związane z fabułą. Wykorzystując te same narzędzia, w innym przedstawieniu należało wizualizować muzykę. Liczyło się podążanie za nią, jej dynamiką i nastrojem. Jestem przekonany, że warsztaty takie znakomicie rozwijają u dzieci zdolność improwizacji, spontaniczność, rozwój wyobraźni i umiejętność pracy w grupie.
Ostatnim elementem pracy dyplomowej była próba zapisu przebiegu fluidacji. Marcin stworzył partyturę łączącą symbole graficzne i elementy malarskie, obrazujące przebieg utworu. Dzięki temu możliwa jest kontrola takich parametrów, jak kolor, walor czy wykorzystywane efekty, ale także powtórzenie utworu wizualnego, uwzględniając oczywiście rolę przypadku wynikającą z charakteru samych płynów.

COMINGOUT 2012
COMINGOUT 2012
COMINGOUT 2012
COMINGOUT 2012
COMINGOUT 2012
COMINGOUT 2012
COMINGOUT 2012
COMINGOUT 2012
COMINGOUT 2012
eng
ASP
ejitek
dpawilowska

INFO

przykładowa animacja

INFO

Fluidoskop, 2012 Fluidoskop to analogowe urządzenie do wyświetlania animacji z płynów skonstruowane przez Marcina Eberta. Fluidy umieszczone w transparentnym pojemniku obszaru roboczego zostają prześwietlone, a ich obraz rzucony na ekran.

INFO

Fluidoskop, 2012 Fluidoskop to analogowe urządzenie do wyświetlania animacji z płynów skonstruowane przez Marcina Eberta. Fluidy umieszczone w transparentnym pojemniku obszaru roboczego zostają prześwietlone, a ich obraz rzucony na ekran.

INFO

Fluidoskop, rozłożony na części

INFO

Obszar roboczy urządzenia jest w kształcie koła, co pozwala maksymalnie wykorzystać emitowane światło

INFO

Soczewka z regulacją ostrości obrazu

INFO

Wyświetlanie fluidacji z fluidoskopu

INFO

Przykładowa animacja

INFO

Koncert w Inter Art Centre, Malmö, Fluidacje + Mazzoll + Henrik Frisk, maj 2011

INFO

Partytura Fluidacji przedstawiająca zapis przebiegu animacji i dynamikę muzyki, do której wykonywane są wizualizacje. Dzięki takiemu rozwiązaniu projekcja przestaje być bezładnym przelewaniem płynów, a staje się uporządkowaną kompozycją.

INFO

przykładowa animacja

BIO

Ur. 1985, studiował na Wydziale Wzornictwa Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie w latach 2006–2012. Stypendysta w Kunsthochschule Berlin (Weißensee) – Hochschule für Gestaltung, 2009. Uczestnik wielu międzynarodowych warsztatów projektowych. Laureat licznych konkursów designu, m.in. Śląska Rzecz, 2009. Pracował w studio kreatywnym KotBury oraz w Studio Rygalik. Z Fluidacjami koncertował blisko 200 razy, zarówno w Polsce, jak i za granicą. Poza designem zajmuje się analogowym wizualizowaniem muzyki i tworzeniem instalacji multimedialnych. Współtwórca grup Analog Visuals, Sacra Design oraz KreAkcja.

kontakt

marcin@ebert.pl
www.marcin.ebert.pl
+48603451164

zamknij
zamknij