trwa ładowanie strony.../loading...
Charakterystyka techniki i technologii XVII-wiecznego malarstwa holenderskiego i flamandzkiego na podłożach drewnianych oraz ich zastosowanie w kopii obrazu Pietera Nasona Portret młodego mężczyzny oraz rekonstrukcja zaginionej ramy
Promotor :
prof. Jerzy Nowosielski
Pracownia Technologii i Kopii Malarstwa XVII–XX wieku
>Mateusz Jasiński
Interesuję się przede wszystkim zagadnieniami techniki i technologii malarstwa. Pasjonuje mnie zwłaszcza malarstwo dawnych mistrzów siedemnastowiecznej Holandii i Flandrii. Artyści niderlandzcy byli wielkimi indywidualnościami, charakteryzowali się sprawnością warsztatową i doskonale wiedzieli, jak malować obrazy długowieczne, które do dziś są przykładami trwałości. Zagadnienia technologii obrazów mają dla mnie wielkie znaczenie – po zapoznaniu się z historią danego obrazu zaczynamy inaczej na niego patrzeć i dostrzegamy niewidoczne wcześniej szczegóły. W trakcie pracy nad kopiami staram się nie tylko przestrzegać prawideł dawnej sztuki, ale dokumentować na fotografiach cały przebieg procesu twórczego, mając nadzieję, że pozwoli to zrozumieć zwykłym ludziom proces powstawania obrazu w dawnych epokach. Wykorzystanie nowych technologii ma ogromne znaczenie w konserwacji i technologii, dzięki nim możemy coraz lepiej poznawać dzieła dawnych mistrzów. Oprócz malarstwa dawnego interesuje mnie malarstwo XIX i XX wieku, wykonuję jego kopie. Znajomość techniki i technologii oraz ciągłe doskonalenie warsztatu pozwalają mi na swobodne naśladowanie stylu artystów dawnych i nowoczesnych.
Jako konserwator zajmuję się zarówno malarstwem sztalugowym, jak i biorę udział w projektach związanych z konserwacją malarstwa ściennego. Staram się także realizować własne prace malarskie i rysunkowe niezwiązane z tym, czym się zajmuję jako konserwator, oraz brać udział w wystawach i plenerach.
> prof. Jerzy Nowosielski
Zarówno malarstwo holenderskie, jak i flamandzkie budzą fascynacje, podziw i kryją tajemnice. Nie zawsze to było związane ze środowiskiem czy też biografiami artystów, ale często i znacząco decydował o tym ich warsztat – technika i technologia wykonania dzieła.
Celem pracy dyplomowej Mateusza Jasińskiego było zebranie istotnych informacji dotyczących techniki i technologii malarstwa Flandrii i Holandii XVII wieku oraz przedstawienie i porównanie z twórczością Pietera Nasona. Dokonano analizy jego dzieł pod względem technologicznym, malarskim i historycznym danej epoki. Przeprowadzona kwerenda badawcza pod względem technologii i historii jest dokładnym i szczegółowym opisem etapów powstania obrazu, począwszy od podobrazia aż po końcowe warstwy malarskie. Zwieńczeniem tego było wykonanie kopii obrazu Pietera Nasona Portret młodego mężczyzny ze zbiorów Muzeum Narodowego w Warszawie. Przez autora została również wykonana rekonstrukcja zaginionej ramy, która kiedyś tworzyła iluzję przestrzeni obrazu. Należy podkreślić, że obraz ten jest jednym z najciekawszych przykładów malarstwa iluzjonistycznego znajdującego się w zbiorach polskich.
BIO
Ur. 1985, studiował na Wydziale Konserwacji i Restauracji Dzieł Sztuki Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie w latach 2005–2012. Od 2010 roku jest zatrudniony na macierzystym wydziale. Stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego za osiągnięcia artystyczne, 2004 i 2009, oraz wielokrotnie stypendium Prezydenta m. Częstochowy w dziedzinie sztuk plastycznych, 2002–2005, 2007, 2010. Liczne wystawy rysunku i malarstwa, między innymi indywidualna wystawa rysunku w Regionalnym Towarzystwie Zachęty Sztuk Pięknych w Częstochowie, 2010.
kontakt
jasinskimateusz@poczta.fm
http://obrazynazamowienie.blogspot.com
+48669386793